7 Απρ 2015

7+1 Αισθητηριακά εργαλεία για την τάξη



Ρουχισμός με βάρος
Τα είδη ρουχισμού με βάρος παρέχουν ιδιοδεκτικά ερεθίσματα στο παιδί, δίχως να διασπούν την προσοχή ή να γίνονται αντιληπτά από τους λοιπούς μαθητές της τάξης. Αυτά μπορούν να περιλαμβάνουν γιλέκα, ζώνες, κουβέρτες, λούτρινα ζωάκια ή μαξιλαράκια αγκαλιάς.

Ελαστική κορδέλα
Δέστε μια ελαστική κορδέλα  στα μπροστινά πόδια της καρέκλας του παιδιού. Πιέζοντάς την με τα πόδια, το παιδί δέχεται το ιδιοδεκτικό ερέθισμα που αποζητά, δίχως να χρειάζεται να σηκωθεί από τη θέση του ή να διακόψει το μάθημα. Ύφασμα lycra μπορείτε να αγοράσετε με το μέτρο και να το κόψετε στις διαστάσεις που σας εξυπηρετεί



Παιχνίδια χειρός
Τα πιο γνωστά είναι τα λεγόμενα «μπαλάκια αντιστρές», ωστόσο τα παιχνίδια χειρός μπορεί να έχουν πολλές μορφές. Το κοινό τους σημείο είναι οι αδιαμφισβήτητες «θεραπευτικές» τους ιδιότητες. Η χρήση τους μέσα στην τάξη δεν ενοχλεί τους υπόλοιπους μαθητές και παράλληλα βοηθά το παιδί να συγκεντρώσει την προσοχή του στο δάσκαλο ή τον πίνακα, διοχετεύοντας τη νευρικότητά του στο παιχνίδι. Αντίστοιχα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα κομμάτι πλαστελίνης.
Το «βοηθητικό» κουτί
Γεμίστε ένα κουτί με βαριά αντικείμενα όπως βιβλία ή χαρτιά. Να έχει επαρκές βάρος, όχι όμως να είναι και ασήκωτο. Ζητείστε από τα παιδιά να σας «βοηθήσουν», μεταφέροντας το κουτί σε διαφορετικά σημεία. Κατ’ αυτόν τον τρόπο διοχετεύουν μέρος της περίσσιας ενέργειάς τους και σηκώνονται συχνά από τη θέση τους. Μπορεί σε εσάς να μην φαίνονται αυτά τόσο σημαντικά, για τα παιδιά όμως είναι. Επίσης μπορείτε να αναθέσετε στο παιδί να μαζέψει τα τετράδια των συμμαθητών του και να τα μεταφέρει στην έδρα.

Μαξιλάρι για το κάθισμα
Ένα φουσκωτό μαξιλάρι έχει συνήθως ανάγλυφη επιφάνεια και προσφέρει αρκετά αισθητηριακά ερεθίσματα στο παιδί, δίχως καν αυτό να χρειάζεται να σηκωθεί από τη θέση του. Παράλληλα, με την κίνησή του, το μαξιλάρι βοηθά το παιδί στην ενδυνάμωση του κορμού του ώστε αυτό να βελτιώνει τη στάση του σώματός του. Σε σχολικές δομές του εξωτερικού και όχι μόνο, έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί μεγάλες μπάλες ως καθίσματα.

Ακουστικά ή ωτοασπίδες
Υπάρχουν ορισμένες στιγμές που γνωρίζετε ότι η ένταση του ήχου θ’ ανέβει κατακόρυφα. Όπως για παράδειγμα όταν χτυπήσει το κουδούνι για το διάλειμμα ή όταν ανακοινώσετε στα παιδιά μια ευχάριστη είδηση (αύριο πάμε εκδρομή). Η χρήση ακουστικών ή ωτοασπίδων θα βοηθήσει σημαντικά τα παιδιά που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Ενδείκνυνται και για εξωσχολικές δραστηριότητες.
Κουτί αφής
Γεμίστε ένα κουτί ή σακούλα με ρύζι ή φασόλια και ζητείστε από τα παιδιά να βάλουν μέσα το χέρι τους, ή με οποιοδήποτε άλλο υλικό και ζητείστε από τα παιδιά (ως παιχνίδι) ν’ αναγνωρίσουν αυτό το υλικό. Κατ’ αυτόν τον τρόπο παρέχετε στο παιδί απτικά ερεθίσματα.
Σνακ
Κάποια παιδιά έχουν ιδιαίτερη ανάγκη ένα σνακ, όχι για να φάνε, αλλά προκειμένου να δεχτούν το απαραίτητο για αυτά απτικό και ιδιοδεκτικό ερέθισμα που προκύπτει από τη μάσηση. Και μια τσίχλα βέβαια κάνει δουλειά, αρκεί να δωθεί για συγκεκριμένο σκοπό και προκαθορισμένη διάρκεια.

Ελιζιάννα Χριστοδούλου, Παιδιατρική Eργοθεραπεύτρια SIT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...