5 Δεκ 2013

"Πότε θα ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο? Τι να κάνω για να τον βοηθήσω?"

ΧΑΡΤΟΤΑΙΝΙΑ
Πολύ συχνά οι γονείς παραβλέπουν τις σημαντικές ελλείψεις/δυσκολίες που έχουν τα παιδιά τους (στην αισθητηριακή επεξεργασία, τον προσανατολισμό, τον συντονισμό κ.α.) και έχουν ως αίτημα την εμπλοκή του παιδιού στην προγραφική διαδικασία. Παρόλο που έχουμε συζητήσει με τους γονείς τις δυσκολίες του παιδιού και τους στόχους που έχουν τεθεί μέχρι να φτάσουμε στην προγραφή/γραφή, εκείνοι ανυπομονούν και αναρωτιούνται: "Πότε θα ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο? Του δίνω ένα χαρτί και μπογιές και εκείνος ζωγραφίζει ΚΑΙ το τραπέζι.. Τι να κάνω για να τον βοηθήσω?"  "Μα πηγαίνει σχολείο.. πρέπει να τον βοηθήσουμε στη ζωγραφική για να μπορέσει να συμμετάσχει στις ασκησούλες του νηπιαγωγείου."

Είναι απόλυτα σεβαστή και καταννοητή η αγωνία του κάθε γονιού... Και επειδή είμαστε ομάδα (εργοθεραπευτές και γονείς), συζητάμε και αλληλοϋποστηριζόμαστε για την εξέλιξη του παιδιού. Οπότε το αίτημα του γονιού, όσο άκαιρο και αν είναι/φαίνεται είναι σημαντικό να το ακούσουμε, να το συζητήσουμε και να δούμε σε τι επίπεδο είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί τη δεδομένη στιγμή (χωρίς βέβαια να σταματήσουμε να σεβόμαστε τις δυνατότητες και αδυναμίες του παιδιού, και φυσικά χωρίς να του δημιουργήσουμε συναισθήματα ματαίωσης προσπαθώντας να επιτύχει κάτι μη εφικτό).

Έτσι, πρόσφατα ήρθε ένας γονιός με αγωνία, να με ρωτήσει πως μπορεί να βοηθήσει τον μικρό του να χρωματίσει μέσα σε ένα χαρτί.. Δεν απαιτούσε από το παιδί να ζωγραφίσει, να χρωματίσει σχήμα ή κάτι πιο σύνθετο, απλά να μείνει εντός μιας κόλλας χαρτί Α4 χρησιμοποιώντας έναν μαρκαδόρο. Αφού ξανασυζητήσαμε τις προτεραιότητες, του εξήγησα τι θα μπορούσε να κάνει ο μικρός στη συγκεκριμένη φάση που βρίσκεται.

Η πρόταση μου χρειαζόταν τα εξής υλικά για να υλοποιηθεί: μια χαρτοταινία (φαρδιά στην αρχή), χαρτιά, δαχτυλομπογιές, κηρομπογιές, μαρκαδόρους.

Ξεκινήστε με 2 ή 4 χαρτιά Α4, στρώστε τα σε ένα τραπέζι στη σειρά ή σε σχήμα (π.χ. 2 πάνω 2 κάτω) και κολλήστε το περίγραμμα με τη χαρτοταινία. Το παιδί ξεκινάει να με τις δαχτυλομπογιές και μετά με ό,τι άλλο υλικό ζωγραφικής θέλει(τε). Και το χρωμάτισμα μόλις ξεκινάει...

Η χαρτοταίνια δίνει έντονα το απτικό ερέθισμα του περιθωρίου
.. Αν το παιδί παρόλα αυτά συνεχίζει να δυσκολεύεται να μείνει εντός των ορίων, ενισχύουμε την αίσθηση του περιθωρίου με ένα οπτικό ερέθισμα -χρωματίζοντας το περιθώριο με ένα έντονο χρώμα π.χ. μαύρο. Εαν η δυσκολία παραμένει, ίσως χρειαζόσαστε πιο πολλές κόλλες χαρτί Α4 για να γίνει πιο μεγάλο το πλαίσιο ζωγραφικής. (Ανάλογα με το επίπεδο του παιδιού, ο εργοθεραπευτής θα σας προτείνει τον αριθμό των χαρτιών με το οποίο θα αρχίσετε) Με τον καιρό, σταδιακά μειώνουμε τα χαρτιά, χρησιμοποιούμε πιο λεπτή χαρτοταινία, βάφουμε με πιο απαλά χρώματα το περιθώριο, αλλάζουμε το σχήμα τοποθέτησης των χαρτιών Α4 και συνδυάζουμε ό,τι χρειάζεται το παιδί.

Το παιδί μας καθοδηγεί, μην το ξεχνάτε!

Είναι πολύ σημαντικό -και μην διστάζετε- να συζητάτε όλες τις ανησυχίες σας, σχετικά με το παιδί σας, μαζί με τους θεραπευτές που το παρακολουθούν.


Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...