16 Απρ 2013

Οπτική αντίληψη: Εφαρμογές στην καθημερινότητα

Συχνά, εμείς οι εργοθεραπευτές αναφερόμαστε στην οπτική αντίληψη και επιμένουμε πως είναι σημαντική για την αποτελεσματική δράση σε διάφορα επίπεδα. Δίνουμε ασκήσεις εύρεσης όμοιων εικόνων, εύρεσης διαφορών, διάκρισης μορφών σε μπλεγμένες εικόνες, μισοτελειωμένες εικόνες που το παιδί πρέπει να αναγνωρίσει...


Γιατί όμως είναι τόσο σημαντική, και τελικά που μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί στην καθημερινή ζωή του?


Οπτική Διάκριση

Ορισμός: Η ικανότητα του ορισμού διαφορών και ομοιοτήτων σε αντικείμενα ή φόρμες βασισμένα στο μέγεθος, το σχήμα, το χρώμα κ.α.

Εφαρμογή στην καθημερινότητα: Για την ανάγνωση και την γραφή, η οπτική διάκριση είναι σημαντική για την διάκριση γραμμάτων και λέξεων ως κάτι διαφορετικό. Οι δυσκολίες σε αυτή τη δεξιότητα μπορούν να κάνουν το ε και το 3 να μοιάζουν πολύ, με αποτέλεσμα τα παιδιά να τα συγχέουν.

Σταθερότητα Φόρμας

Ορισμός: Η ικανότητα να ξέρουμε πως μια φόρμα ή ένα σχήμα είναι όμοια, ακόμα και αν έχουν περιστραφεί, αν είναι μικρότερα /μεγαλύτερα, ή παρατηρούνται από κοντά ή μακριά.

Εφαρμογή στην καθημερινότητα:  Η σταθερότητα φόρμας είναι απαραίτητη για την αναγνώριση των γραμμάτων ή των λέξεων σε διαφορετικά πλαίσια. Για παράδειγμα, ένα παιδί πρέπει να γνωρίζει πως η λέξη "και" είναι η ίδια αν τη δει γραμμένη σε ένα βιβλίο, σε έναν πίνακα ή σε ένα περιοδικό.

Οπτική Μνήμη

Ορισμός: Η ικανότητα ανάκλησης οπτικών γνωρισμάτων μιας φόρμας ή ενός αντικειμένου.

Εφαρμογή στην καθημερινότητα:  Η οπτική μνήμη είναι σημαντική για την αναγνωστική κατανόηση. Ένα παιδί πρέπει να θυμάται τι διάβασε και να αναγνωρίζει μια λέξη από τη μια σελίδα στην άλλη. Δυσκολίες στην οπτική μνήμη φέρνουν δυσκολίες αντιγραφής από τον πίνακα ή από το βιβλίο.

Μνήμη οπτικής ακολουθίας

Ορισμός: Η ικανότητα ανάκλησης μιας σειράς από αντικείμενα ή φόρμες στη σωστή σειρά.

Εφαρμογή στην καθημερινότητα: Η μνήμη οπτικής ακολουθίας είναι σημαντική στην ορθογραφία. Κάποια παιδιά μπορεί να ξέρουν τα γράμματα μιας λέξης, αλλά να μην θυμούνται τη σωστή σειρά τους.


Ορισμός: Η ικανότητα αναγνώρισης φορμών ή αντικειμένων ακόμα και όταν η εικόνα δεν είναι ολοκληρωμένη.

 Εφαρμογή στην καθημερινότητα: Η ικανότητα να βλέπουμε ένα κομμάτι από κάτι (αντικείμενο ή σχήμα ή εικόνα) και να συμπληρώνουμε το υπόλοιπο νοερά. Το οπτικό κλείσιμο είναι σημαντικό στην ανάγνωση και την ορθογραφία. Δυσκολία σε αυτή τη δεξιότητα μπορεί να σημαίνει πως ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί να διαβάσει μια λέξη ή πρόταση προσεχτικά προτού την αναγνωρίσει.

Οπτικοχωρικές Σχέσεις

Ορισμός:  Η κατανόηση των σχέσεων των αντικειμένων στο περιβάλλον.

 Εφαρμογή στην καθημερινότητα: Η δεξιότητα των οπτικοχωρικών σχέσεων είναι σημαντική για την αναγνώριση βασικών εννοιών χώρου στην αδρή κίνηση. Για παράδειγμα, "Πήγαινε να βάλεις τα παπούτσια σου κάτω από το γραφείο, και στη συνέχεια στάσου μπροστά από το σιντριβάνι. Το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να καταλάβει πως θα ελιχθεί μέσα στο περιβάλλον ακολουθώντας τις χωρικές οδηγίες. Επίσης, είναι σημαντική η αντίληψη και διάκριση των εννοιών χώρου δεξιά/αριστερά. 

Επιπλέον, είναι σημαντική δεξιότητα για τον κατάλληλο προσανατολισμό των γραμμάτων και την αποφυγή των αντιστροφών.

Διάκριση Εικόνας-φόντου

ΟρισμόςΗ ικανότητα εντοπισμού μιας μορφής σε ένα ανακατεμένο περιβάλλον.

 Εφαρμογή στην καθημερινότητα: Η δεξιότητα αυτή επιτρέπει σε κάποιον να βρει μια μπαταρία σε ένα συρτάρι με μικροπράγματα. Δυσκολίες σε αυτήν την ικανότητα μπορεί να κάνει ένα παιδί να νιώσει χαμένο ψάχνοντας μια συγκεκριμένη πληροφορία σε ένα γεμάτο γραπτό.

theanonymousot.com 


Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...